Edes Venäjän mahtimies Vladimir Putinkaan ei ole välttynyt "rautalangan vääntämiseltä". Olen siitä aivan varma. Kokemusta aiheesta nääs löytyy monen vuoden takaa:9 Olen ollut mukana useilla venäläisillä lasten leireillä työni puolesta. Ne ovat täynnä rasittavan ylienergistä toimintaa, yli-innostuneita teiniohjaajia, ylireagoivia lapsia ja ylitehokkaita toimintasessioita. Mutta yksi kollektiivinen istunto pienten, pyöreiden helmien parissa rauhoittaa kaiken. Siis aivan kaiken, jopa sen finninaamaisen ujon suomalaispojan, jonka asenne on "Älä sä mulle yritä syöttää mitään p#¤%¤&#%&:aa tai mä sekotan koko kuvion." Kun 13-vuotiaan kömpelöt sormet pujottelevat helminauhaan minimaalisen pieniä kiteitä, hiljenee koko luomakunta ja keskittyminen on käsin kosketeltavissa. Siinä se on, siitä se syntyy ja pojan silmät säteilevät kuin pienet helmet langallaan. "Kato ope, mä tein skorpionin mun pikkusiskolle. Se saa tän, kun mä tuun kotiin!"

Koin erään täräyksen, kun löysin äitini vaatekomerosta nyssäkän vanhoja helmiä ja tällaisia hullutuksia niistä taiteilin. Olen menossa töihin vasta vuoden päästä, mutta ajattelin tehdä näitä oppilaiden kanssa sitten joskus. Kaksi alimmaista ovat nilkkarenkaita.

1247779968_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tässä lähikuvaa vihreistä sisiliskosta, jota ovat päätyneet nilkkaani heinäkuun helteellä:

1247779982_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Sitten tein vielä vähän vaativamman "työn". Tästä olisi voinut tulla jopa aika hieno, mutta seuraavalla kerralla onnistun (ehkä paremmin) En ole menossa naimisiin,  vaikka tämä näyttääkin hiukan hääkorulta:) Minulla oli kahdenlaisia helmiä, mutta uskoisin, että täysin mustana tai valkoisena tämä saattaisi näyttää upealta. Muutaman mutkan, kun vetää hiukan suoremmaksi, niin johan toimii paremmin:)

1247779996_img-d41d8cd98f00b204e9800998e